sobota, 26 września 2015

Konik Polski...

... czyli symbol Roztoczańskiego Parku Narodowego.To piękne zwierzę które od lat hodowane jest w Roztoczańskim Parku. Zobaczyłem je po raz pierwszy kiedy wybraliśmy się do Zwierzyńca. Stały daleko poza ogrodzeniem wykorzystując niewielki cień drzew chowały się pod nimi. Był upał blisko 40 stopniowy. Mądre zwierzęta...



Ponieważ czas naglił nie mogłem czekać. Ale w drodze powrotnej juz nie odpuściłem. Miałem szczecie. Gospodarz stadniny właśnie spędzał je do stajni. Znaczy one same w galopie pędziły wyznaczona droga do domu. Zobaczyłem TABUN  !!! 








reszta Koników w stadninie zebrała się przy wejściu na drogę. Ale droga była zamknięta wiec mogłem swobodnie trochę ich sfotografować.








 

Konik Polski to protoplasta Tarpana który na terenach wschodniej Polski zły sobie w stanie dzikim i pół dzikim.  
W okolicach Puszczy Białowieskiej przetrwały do 1780 roku, kiedy to zostały odłowione i umieszczone w Zwierzyńcu hrabiów Zamoyskich koło Biłgoraja. Około 1806 roku, z powodu panującej biedy, zostały one rozdane okolicznym chłopom. W 1914 roku Jan Grabowski i Stanisław Schuch opisali małe chłopskie myszate koniki z okolic Biłgoraja.Profesor Tadeusz Vetulani wprowadził nazwę "konik polski", wysunął także hipotezę o istnieniu odmiany leśnej Tarpana. Dzięki jego staraniom zaczęto odtwarzać konika o typowych dla tarpana cechach w warunkach rezerwatowych w Puszczy Białowieskie.Konik Polski trafił do Roztoczańskiego Parku Narodowego w 1982. Hodowle zainicjował prof. dr hab. Mirosław Kownacki. Koniki mogą biegać po specjalnym wyznaczonym terenie przeznaczonym na ten cel, który ma obecnie powierzchnię 180 ha. Zwierzęta żyją tam bez ingerencji człowieka, dokarmiane są tylko w czasie zimy. Konik Polski tak przyjął się na Magicznym Roztoczu ze trafił na oficjalny znak RPN...




Konik Polski trafił do mojego aparatu po raz drugi pod koniec pobytu na Magicznym Roztoczu. Tym razem para tych Koników stała spokojnie przyglądała się turystom i dawała się fotografować. Powtórzę : Piękne zwierzęta...











 Konik Polski na Magicznym Roztoczu  04.08.-16.08.2015





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz